Biciklizés Hollandiában - Haszprus überblog

A legutóbbi biciklis témához írt kommentekből ollózok. (Az volt a kérdés, hogy itt hogy állnak az emberek a biciklizéshez illetve az időjáráshoz.)

Az égiek itt nem igazán kedveznek a fedetlen közlekedésnek, egyrészt a szél, másrészt a sok eső miatt. Most éppen 8 napja minden nap esik, és a következő hat napban sem lesz ez másképp. (Utána se, de azt még nem írja az időjárásjelentés.) Emellé 12-19 fokos nappalok vannak, pedig itt is június vége van. De azt kell mondjam, a rossz idő nem gátolja meg a hollandokat abban, hogy biciklizzenek ugyanúgy, mint normális időben.
Persze van mindenféle vízhatlan ruha: Legjobb a teljes testet fedő, oldalt patentos overall, az alatt tuti nem ázol meg. Második leghatékonyabb a leszarom tabletta: Szoknyában, zokni nélkül, esetleg a fejen valami nejlon fityulával járnak a legtöbben, kit érdekel, hogy esik-e. Esernyővel is szoktak próbálkozni, de azt könnyen kifordítja a szél.

De akkor vajon miért ennyire népszerű mégis a kerékpár?

Biztonságos, egyrészt mert van rendes bicikliút-hálózat, lehet tudni, hogy akárhová mész, nem kell kétsávosnál nagyobb utat lámpa nélkül kereztezned. Amint azt Balage említette,

Hollandiában kéremszépen 6000km kerékpárút van, a leghosszabb pedig 230km (Elfstedenroute).

Mindez 41.528 km² -en, aminek 18,41% -a víz. Másrészt mert az autós nem fog fellökni, ugyanis betartja a szabályokat. Egy átlag holland nem tudja elképzelni, hogy egy szabályt megszegjen, és felháborodik, ha más megteszi. Pl. Hiába ül a buszon a legelső ülésen, és hiába nem száll fel senki elöl, akkor is a hátsó ajtónál száll le, mert az van kiírva. És persze kiszámíthatóan közlekedik: nem parkol tilosban vagy kerékpárúton, nem megy át a piroson, nem megy gyorsabban a megengedettnél. (Viszont ha mégis megtenné, nem csak szégyenében süllyedne el, de rommá is büntetik.) Hozzájön még, hogy autós-biciklis baleset esetén 99%, hogy az autóst büntetik meg. Emiatt egyrészt autóval baromira kell vigyázni, másrészt sokan ész nélkül bicikliznek. Nem kell körülnézni, hisz elsőbbségem van.

Nagyon sok kiegészítő kapható, amitől könnyebb az élet két keréken. Vehetsz mindenféle táskát, amivel akár nagybevásárolni is lehet, és ha kinnhagyod a biciklin, nem viszik el. (A táskát. a biciklit de, ha nem zárod le. Nem nagyon lopnak errefelé semmit, de biciklit, azt nagyon.) Számtalan féle biztonságos gyerekülés van, így az se gond ha a kölyköket is viszed. Külön lámpa van mindenhol, ami a te sebességedre van beállítva, előremehetsz a piros lámpánál, és erre külön felfestés is van. A benzinkúton van külön bicikliszelepes kompresszor. Egyszóval egy csomó olyan körülményre fel vannak készülve, amiről otthon álmodni sem merünk.

Kényelmes, mert a legnagyobb emelkedők a gátak és a hidak, illetve itt nálunk az autópálya fölötti híd. Jellemző, hogy a faluból, ahol lakom, kétféleképp lehet bejutni a városba: biciklivel és autópályán. 10 km alatt nem nagyon ülnek autóba. Az emberek, főleg az idősebbek sokkal jobb kondiban vannak, mint egy hasonló korú magyar. (A fiatalok viszont kövérebbek! )

Miért jó még biciklizni? Nem kell buszra várni vagy parkolódíjat fizetni. (Meg buszjegyet venni és parkolót keresni se.) Útiköltség-térítést akkor is kaphatsz, ha biciklivel kvázi nincs útiköltséged. (Nyilván kell költeni egy kerékpárra is, de nem lehet megmondani, hogy egy oda-vissza út mennyibe kerül.) Sőt, van olyan cég, ahol x idő után jár céges bicikli. Egy jó láncvédő, és már öltönyben is tekerhetsz, szóval nyakkendős munkahelyre is simán járnak bringával. Nem az a presztízs, hogy milyen Audival jársz -mert az van minden jöttmentnek- hanem, hogy van-e 2500 euros biciklid. Kényelmes mert nincsenek nagy emelkedők, mert van hova lezárni, a munkahelyeden van lehetőség lemosakodni, ha úgy adódik. Amíg az asszony vásárol, lehet sörözni, ez fontos szempont. Itt vidéken nincs éjszaki tömegközlekedés, ezért bulizni is érdemes biciklivel menni. (Taxi jó drága.)

És hogy miért alakult így? Ha valahol, akkor itt muszáj volt alternatívát találni az autóra: kicsi ország, sok ember, vagyis kevés a hely az utakon és a parkolókban is. Az ország környezetvédelmi stratégiája pedig azon alapul, hogy legalább arra vigyázzunk, amit eddig nem sikerült tönkrevágni, emiatt is fontos hogy ne füstöljön boldog-boldogtalan. Plusz képzeld el Budapest levegőjét Amszterdam levegőjének páratartalmával. Kézenfekvő megoldás: 16 millió ember, 16 millió kerékpár.

Maradt még indok az autó mellett? Képzeld el, hogy elindulsz hétvégén kirándulni, és eszedbe sem jut megnézni előtte, van-e arra bicikliút. Mert biztos hogy van, és úgy ki van táblázva, hogy nincs szükség térképre. Vagy ha mégis, akkor az rajta van a táblán.

A németek a 2. világháborúban porig bombázták (többek között) Rotterdamot, lakónegyedestül-mindenestül. De a hollandok nem ezt sérelmezik máig, hanem hogy hadizsákmányként elvitték az összes biciklit, amit találtak. Állítólag tavaly a foci eb-n a holland szurkolók el-elkötöttek néhány német bringát, és a helyére tettek egy táblát: Visszaszereztük!

Upd: Youtube: lol
Arról van szó, hogy mekkora problémát okoz a rengeteg kerékpár nap mint nap, kezelhetetlen dugókat, meg minden. És micsoda borzasztó, hogy akinek nincs megszokott helye egy biciklitárolóban, annak már nem is jut, és kénytelen az utcán, tilosban parkoltatni a bringáját. Amit utána persze elszállítanak, ha nem sokáig nincs gazdája. És hogy nagyon kell vigyázni, mert ha csak úgy otthagyod valahol, akkor lehet, hogy ellopják előled. Az egyik komment vicces volt, kb: Most három zárral van ugyanaz, mint ötven éve zár nélkül.


RSS: hozzászólások ehhez a bejegyzéshez 19 hozzászólás - Szólj hozzá Te is!


1) Gtz (nem regisztrált)
jó ez a cikk. Én most voltam Hollandiában, nagyon ölős hely, életemben nem láttam még ennyi biciklit. Te erazmussal vagy ott?

Amsterdam - a photoset on Flickr

A lélektani határ 10 km-ről jutott eszembe. Hallottam, hogy van olyan, hogy az ember igazából elbringázik egy kedvenc vasútállomásig (mert ugye ne feledjük, Németországban és Hollandiában a vasút kutyaközönséges tömegközlekedésnek is tekinthető akár (bár azért nagy távolságra már nem)), ott felszáll a vonatra, leszáll pártíz km-mel arrébb, és bebringázik melóba. Esetleg két bringával, egyik itt parkol, másik ott.

És re: bringalopás. Másik, amit hallottam, hogy pont emiatt van nem kevés igen szakadt kerékpár (és nem feltétlenül „Pista bácsié a falu végirül”), mert azt legalább nem lopja el senki.

Esetleg ezek csak urban legendek?

3) Isti
Visszaszereztük.

Tényleg, hogy kerültél ki Hollandiába? Ha ösztöndíjjal, akkor le tudnád írni akár egy külön posztban is, hogy hogyan működik egy ilyen dolog? Úgy is mint jelentkezés, elbírálás, beszélgetések, átlag, stb. Nagyon érdekelne!

4) Montana
Ralesk Ne’vennoyx: Igen, ez így van. Létezik nagyon kicsire hajtogatható bicikli, ami összecsukott állapotban is gurul utánad (mint a banyatank ), és azt ingyen lehet vinni vonaton. Rendes bringajegy viszont valami 6 euró, úgyhogy nem igazán éri meg, ezért sokan tartanak egy még éppen gurul darabot a célállomáson. Kirándulásra meg teljesen alkalmas a nagyobb pályaudvarokon működő kölcsönző.
Szakadt biciklik, hát igen. Mikor idejöttünk, megkaptuk a helyi biciklisbácsi címét. Nyugdíjas öregúr, aki kidobott darabokat újít fel. Legalábbis nekünk ezt mondták, a valóságban felújításnak nyoma sem látszott. Két kategória volt: 45 és 70 euróért. A 70 eurós volt az, amire fel mertem ülni kipróbálni, de komolyan aggódtam, hogy ne az alatt a tíz méter alatt hulljon atomjaira, amíg rajta ülök. Akkor most képzeld el, milyen volt az olcsóbbik. Szóval tényleg megér egy misét, mikkel képesek járni, otthon a falusi kocsma előtt simán jobbak hevernek. Kedvencem a hátsó kerék öt centis kilengéssel, meg a teljesen lapos gumik. Általánosan elmondható, hogy a zár értéke megegyezik a kerékpár értékével.

Gtz - Isti: Nem, nem Erasmus, és nem is nagyon tudok róla semmit. Egyszerűen kijöttem a barátom után.

Huh örülök hogy írogatsz Hollandiáról, úgyis oda (is) megyünk nyáron nyaralni. Nagyon érdekel Amsterdam. Írhatnál a vörös lámpás negyedről és a Coffee shopokról, szerintem ez nagyon sok embert érdekelne

6) Montana
Balage: Írd meg hogy mikor indulsz, majd előtte alkotok valamit Amszterdamról is.



Nem is Augusztus 20 fele Szóval van időd Nagyon megköszönnék minden hasznos infót Van már két Amsterdamos könyvem, de mindig jók a személyes tapasztalatok!

10) dankoi
Ezek egy bringás álmai, itt senkiföldjén meg még álmodni sem merhetünk ilyenről..

Azt hiszem ilyenkor lehet igazán érezni, hogy 1: vannak politikusok, akiknek van (értelmes) koncepciójuk az ország fejlődésére; 2: vannak olyan közösségek, akik képesek az Én én én! elvet félre téve tenni környezetükért, tudatosan, hosszú távon!

Mikor jut el Magyarország idáig???

dankoi: ha így haladunk akkor ha az utóbbi tíz évből akarnék extrapolálni, akkor jó pár évtizede volt

12) balu
Goed morgen.

Balage:
Hajjaj hollandia de jo is volt. Amszterdamban szerintem mindenkeppen bereljetek bringat, bar kicsit draga, de nagy elmeny, es kb annyira jossz ki, mint a strippenkaart-tal (talan kicsit dragabb). nemtom most mennyi a kisebb, amikor voltam akkor volt 15 eur a 15 savos valtozat, azota biztos ment feljebb.

Amszterdamban a parkokat erdemes megnezni, egy-egy setat ejteni arrafele, ugyanis nagyok, es szepek. Amszter deli resze nem igazan erdekes.

Lehet kapni un. Muzeumkaart-ot, ezt mindenkeppen vegyetek, ezzel ugyanis az osszes muzeumba ingyen be lehet menni, es relative olcso (ha jol emlekszem olcsobb volt MK-t venni, mint a van Gogh-ba megvenni a belepot). Tortenelmi muzeum, vagy a hajozasi muzeum peldaul kvazi-kotelezo.

13) Montana
balu- Balage: Biciklibérlés 7 euro 24 órára, 15 soros jegy 6,8. Egy utzásra minimum 2 sort bélyegeznek, ha több zónát érintesz, akkor többet. Jobban jössz biciklivel. A hajózási múzeumot felújítják, sajnos most nem látogatható. Történelmi múzeumot nem ismerem, ajánlanád? Holnap megyek A'damba kirándulni, akkor lehet, hogy tervbe veszem.

14) Focis (nem regisztrált)
Csodálkozom, hogy még senki nem írta előttem, de tavaly VB volt, nem EB Egyébként biztos vagyok benne, hogy ha itthon is rendes kerékpárúthálózatot építenének és eleinte a rendőrök segítenék a biciklis közlekedés biztonságát, jóval többen ülnének kerékpárra.

15) balu
Montana: Tortenelmi muzeum atomjo, ajanlom. Amszterdam tortenelme, hogyan csapoltak le a mocsarakat, a kelet (vagy nyugat, mindig osszekeverem) indiai tarsasag tortenelme stb. En nem vagyok nagy muzeumba jaro, de ezt ketszer megneztem mar

Bar ahogy latom mar keson irom.

16) Montana
Focis: Hát én az egész foci témával annyit foglalkoztam, hogy bőszen fotóztam a házakat, úgyhogy még akár igazad is lehet!
balu: Köszi az infót, azért szerintem fogok még arrafelé járni
Kelet lesz az, tegnap megnéztem az egyik hajójukat, jó volt!


18) bonnie
nem parkol tilosban vagy kerékpárúton
kiveve a hazatok elott, kizarolag esoben

19) Montana
Oké, de ehhez hozzá kell tenni, hogy ha kikerülöd, a szembeforgalom plusz a mögötted jövő busz megáll/lelassul a kedvedért. (Ne rontsd a renomémat! )


Öt évnél régebbi bejegyzésekhez nem lehet hozzászólni.