mainframe

Beowulf 3D

©   mainframe   |   film

Beowulf (2007) - Vasárnap sikerült megtekintenem ezt a művet a Palace Westendben, 3D változatban. Ez a verzió egyébként kizárólag ebben a moziban megy, máshol ne keressétek. Persze ennek (mind a monopolhelyzetnek, mind a technikának) megvan az ára is, így nemkevés (1750) köztársasági váltót kell kipengetni egy jegyért. Kapunk egy csini 3D-s szemüveget (engem a régi SZTK-s időkre emlékeztetett, de hát erre jó így is), és mindössze 1 db reklám (és 0 db előzetes, pedig azt szeretem) megtekintése után már jött is a film.

Az animációs technika is elég újkeletű, lévén élő szereplőkkel vették fel, és utólag húzták rájuk a rajzolt textúrákat. Ilyet már 1-2 helyen azért láthattunk (pl. A Scanner Darkly, vagy a Polar Express), de még mindig nem számít megszokottnak. A legtöbb dolgot elég jól meg is csinálták, csak 1-2 helyen voltak gondjaim, pl. a királyné esetében nem tudom h a színésznő volt ennyire faarcú, vagy csak nem sikerült jól a modellezés, vagy a kitalált textúráknál, mint amilyen Grendel vagy a sárkány bőre, kicsit mintha kezdetlegesebbre sikerült volna a hatás. De ez igazából csak a csomó a kákán, mert egyébként teljesen jó és élvezhető a mozi.

Látszik hogy 3D-re van optimalizálva a dolog, sok jelenetben vannak olyan elemek amikről süt hogy azért tették oda/csinálták úgy, hogy a 3D hatással lehessen izmozni. De persze ez jó, mert hát ettől lesz egyedi az egész. 16-os korhatárt kapott a dolog, pedig szerintem hellyel-közzel beleférne ez a 12-esbe is, én legalábbis nem találtam túl durvának sem az ábrázolást, sem a nyelvezetet (mindkettő alól 1-2 kivétel akadt csak). A történet a Beowulf-mítoszból táplálkozik, meglepően hűen, egyébként. Csak 1-2 dolgot ad hozzá a történethez, de azokat is úgy, mintha az eredeti lenne a hivatalos verzió, az a pár részlet pedig a háttérben megbúvó titok, ami nem került bele a legendákba (tehát nem kell a 300-ban látható vad elrugaszkodásokra számítani). Van némi óangol is benne, ha jól éreztem, kissé lebutítva, hogy azért a nézőknek legyen egy kis sikerélményük.

Összességében szerintem totál megérte, még akár sima verzióban is sokkal jobban mutat vásznon, nagyban a dolog mint képernyőn (bár így még nem volt hozzá szerencsém, csak gondolom). Főként a vége felé vannak ütős effektek (a sárkány elleni harcban pl.), de szépen elszórták az egész film során a dolgokat, hogy minden percre jusson. Engem végig lekötött, és tetszett, kb. jól ültek a poénok, az akció, és jól vitték a történetet is. Ez egy 9/10, simán.

RSS: hozzászólások ehhez a bejegyzéshez 13 hozzászólás

Szólj hozzá Te is!

Hmm, felkeltetted az érdeklődésemet, bár nekem a trailerek alapján vérgagyinak tűnt mint grafikában, mint történetben. Neked mennyire tetszett a trailer?

Boci Nem láttam a trailert. A grafika valóban nem világbajnok, de teljesen rendben van szerintem, 3D-ben meg ugye pláne. Ha el kéne helyeznem valahová, akkor a Shrek-ek fölé tenném (jóval realisztikusabb), de a Final Fantasy-k alá.

mainframe, Nem hinném, hogy a Shrek valahol is realisztikusnak akart volna tűnni Egyébként eddig én csak rossz kritikát és véleményt hallottam a filmről. Nem is tervezem, hogy moziban nézem meg, majd DVD vagy HD, bár sok jót nem várok, mert nekem sem jött be a trailerek alapján.

Oké, megadom magam. Lehet hogy a hölgytársaság dobott ilyen sokat a filmen, nem is a 3D.

mainframe, Aham! Kibújt a szög a zsákból!

Szemüvegre rá lehet venni azt a szemüveget, amit adnak?

Isti Sztem alá befér, mert elég nagy és eláll az ember fejétől. (Tudod, olyan one size fits all…)

Na, megnéztük mi is még karácsony előtt Ágival. Én nem vártam tőle sokat, és azt meg is kaptam, szóval egy szavam sem lehet Alapvetően 3D-s techdemora számítottam. Ami a technológiát illeti, az ötlet baromi egyszerű (aki még nem tudná): két vetítővel két képet vetítenek a vászonra, egymás fölé, kétféleképpen polarizált fénnyel. A szemüveg bal lencséje a bal szemnek megfelelően polarizált fényt engedi csak át, a jobb lencséje meg a jobbnak megfelelőt. (Kísérletező kedvű mérnökként persze megpróbáltam fordítva is, fejtetőn tettem fel a szemüveget, de semmi extra effekt nem lett). Igazából eleinte az ember még dob egy hátast a 3D-től, de kb 10 perc után meg lehet szokni, és utána néha jó levenni a szemüveget, úgy hagyni egy percig és visszarakni, hogy megint lehessen értékelni a plusz látványt. Ami para, az az, hogy a vászon nem elég nagy, és a kép szélein megtörik az illúzió (érdemes ezért nem a leghátsó sorba venni a jegyet, hanem valahova középre - jobban betölti a látómezőt a vászon). További para, hogy nem mindegy, hogy melyik sorra (milyen vászontávolságra) optimalizálták a filmet rendereléskor, ugyanis nyilván más a bal és a jobb szemnek külön-külön láttatni kívánt kép, ha az ember középtájt ül, és más akkor, ha leghátul (mivel a szemtávolság és a vászontól mért távolság aránya változik). Szerintem valahova a terem hátsó harmada tájára optimalizálhatták a filmet, a leghátsó sorban időnként szétcsúszott az illúzió, ha 3D-ben a nézőhöz közeli tárgyat akartak láttatni.
(Még egy érdekesség: azért is volt egyszerűbb utólag számítógéppel renderelni mindent, mert a hatás eléréséhez a kép összes pontjának tűélesnek kell lennie, rendes kamera esetén viszont ott a focal blur hatás (nem tudom, ezt hogy hívják magyarul), amit elég nehéz kiküszöbölni).

Ami a történetet illeti, nem teljesen egyezik meg a legendával, de nem is tér el nagyon tőle (ahogy Mainframe leírta). Neil Gaiman-re (a forgatókönyv egyik írójára) jellemző trükkel éltek, és kicsit kiforgatták a közismert (már, akinek az) történetet. Egy másik példa Gaiman írói munkásságából ugyanerre az alapötletre a Hó, tükör, almák c. novellájában olvasható - fantasy-fanoknak esetleg érdemes elolvasni.


Tamás Hó, Tükör, Almák rulz!!! (meg Neil Gaiman úgy egyébként is) Én egy darkfantasy-s novellagyűjteményben találkoztam vele, Te hol?
A Punch-ot olvastad tőle? Az egy nagyon komoly sztori, engem durván megütött a hangulata. A Signal to Noise-t meg csak elkezdtem, de az is hasonlóan jónak tűnt.

mainframe, egyszer megvettem a Tükör és füstöt a Keletiben az aluljáróban, mert tetszett a címe. Abban volt benne. Azóta valahogy hozzám került a Good Omens (magyarul Elveszett próféciák, de a Kamelotban azt mondták anno, hogy idehaza kvázi lehetetlen beszerezni, ezért angolul megvettem kint Londonban - sírvaröhögős könyv, Terry Pratchett-tel közösen írták), meg az Amerikai istenek, utóbbit most olvasom. Más még egyelőre nem volt meg.
(A Tükör és füst-ben van egyébként a Bay Wolf c. verse, a Beowulf-legenda átirata 21. századi futurisztikus környezetbe - ugyanakkor írta, mint a film forgatókönyvét)

Csak elrángattak ma egy reggeli vetítésre. Nem volt rossz cucc, de fájóan zavarta a szemem egy-két megvalósítás a render terén. Mindenesetre a film remek előfutára egy viszonylag új stílusnak a filmiparban. Kiváncsiam várom mit hoznak ki az ilyen típusú filmekből a jövőben és, hogy lesz-e egyáltalán elég merészség a stúdiókban, hogy ilyennel próbálkozzanak…

Az előzetesek alapján csak azért mentem el a filmre, mert a 3d-s látvány nagyon érdekelt.
Viszont nagyon pozitívan csalódtam! Nagyon jó a filmt története is, a menete és kellően hosszú ahhoz hogy maradandó legyen!
Szóval Király!
Hozzászólásod:


Nem vagy bejelentkezve, de...

A)
hozzászólhatsz regisztrálatlanul...

B)
ha regisztrálva vagy, bejelentkezhetsz...