The GuNN

Állami cégek?

©   The GuNN   |   life

Nem kezdem el én is, hogy milyen fostalicska ez a MÁV, hogy ezt így össze tudta hozni. Persze nem csak a MÁV, hanem a BKV, a Volán és az összes többi. Csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy innen, kívülről nekem nagyonis úgy tűnik, hogy az ilyen - különböző hivatalokból jól ismert - igénytelen, büdös és olcsó öltözetű hölgyemények és hasonló külsejű férfi társaik, akik ott ülnek az ilyen állami cégek különböző szintjein és hozzák a döntéseket, tehát irányítják az egész purdét, szóval ők szerintem egyáltalán nem értenek ahhoz, amit csinálnak. ÉS ez még csak a kisebbik baj. A nagyobb az, hogy ezt nemhogy nem ismerik be, de még úgy is tesznek, mintha értenének hozzá, és fel vannak háborodva, ha számon kérik őket. Nem tudom, milyen kvalitásokkal kell rendelkeznie egy MÁV-os vagy mondjuk egy BKV-s főarcnak, de abban majdnem egészen biztos vagyok, hogy jobban tudnám csinálni azt, amit ők csinálnak.

Az legalábbis egészen biztosan nem jutna eszembe, hogy hipp-hopp, lelőjem az egész vasutat, mert holnap akár havazhat is. Nekem ne adjanak évi 10 milliós prémiumokat meg ne adjanak havi 1 milliós fizetést. Adjanak egy elfogadható bért, meg mondjuk valami sikerdíjat, miután felmutattam valamit, és természetesen korlátlan hatalmat a cégen belül. Komolyan mondom, még én lennék a legboldogabb, ha látnám, hogy sikeresen pucolom ki a szart, és működni kezd a dolog a sok vén geci és munkájuk után, akik ott teszik az eszüket napról napra azzal a kiöregedett orvosokra jellemző gőggel, hogy ők úgyis jobban tudják.

RSS: hozzászólások ehhez a bejegyzéshez 45 hozzászólás

Szólj hozzá Te is!

Ajaj…
Szerintem jó a máv, csak utazni ne kelljen rajta, és az informatikai rendszereikben is biztos megvan a lehetőség a fejlesztésre…

Hahahaaa! Ezekre az állami céges gondokra pont van két jó megoldásom is.

- Valószínűleg minden második egyetemi diák (oda vonatkozó tanulmányokkal) havi 100 ezer Ft-ért is bevállalja, és rendesen megreformál bármit. Természetesen pluszosra kihozva a céget úgy, hogy közben az igénybevevő polgárok is megelégednek. 200 ezer forintért az átlagbölcsészből is a legzsenibb matekos ügyintéző válik.
- Egy óvodás is jobban csinálna bármit, mint a bársony székekben segget növesztő puszipajtások, de az ovisokban legalább a JÓAKARAT megvan!

Hát nem?

Anett

A legnagyobb baj az, hogy nem hallgatnak a szakemberekre, igen.

Nyilván itt az a baj, hogy ottragadt munkaerőt, pontosabban vezető munkaerőt tart fent minden ilyen állami társaság. És ahogy a MÁV is így ezekkel a vezetői szintekkel képtelen kilépni a gödörből és nem képes fejlődésre. Jó példa erre az informatikai rendszerük és még megannyi terület… Sajnos akkorák a struktúrális bakik a MÁV felépítésében (mind vezetői, mind dolgozói szinten), hogy azok megreformálása csak egy teljes átszervezés után tudna megvalósulni… Ez kényes téma. Éjszakákon át lehetne vitatkozni erről is…

Meg hogy sosem az nyer, aki legolcsóbban meg tudná csinálni, hanem az, aki haver… A többi pályázat érvénytelen lesz, mittomén. Ilyen szokott lenni, hogy zárt körű (=meghívásos) közbeszerzés. Nem mond ellent a zárt meg a köz egymásnak?

Anett

És az a gond, hogy itt nem is igazán a cégek államiságával van a gond (mint azt bizonyos pártok vélik), hanem valóban azzal, hogy kik ülnek a vezetésükben. Mert privatizálhatod a MÁV-ot vagy bármit, ha ők nem váltják le a szar vezetést (márpedig ebben az országban nem szokás elkúrás után önként lemondani, sajnos… Érdekes, valahogy ez az angoloknál, németeknél meg Skandináviában működik), akkor tök mindegy.

A vasút széjjelprivatizálásának (értem ez alatt a tényleg kisebb darabokra szedését) meg egyébként nincs sok értelme – az angolok is beszopták, most alig bírják összeszedni az egészet újra egybe, hogy jobban működjön. De nem baj, állítólag ez így jó.

Nem emlékszem, hogy ki írta az alföldis cikket. Ja, már tudom.

MÁV-ból is pont a nyereségeset adták el, a szállítási részleget. A személyszállítás soha, sehol nem nyereséges, már csak ezért is meg kellett volna tartani a Cargót.

Amúgy mindenhol azt látom (külföldi cikkek, források), hogy itthon pont olyanokat csinálnak, amiket az összes többi ország, aki túl vannak rajta, megbánt, és éppen megpróbálja visszacsinálni. Khm…

Ralesk, Egyet értek, azért tunkolják az emberbe, hogy az állam rossz gazda, hogy meggyőzzék a népet, hogy jobb lesz más kezében. Stratégiailag fontos cégeket nem szabad eladni. Valamint azzal is egyet értek, hogy legtöbbször a vezetés a lúdas.


Olaszországban van katasztrófaügyi miniszter. Ha valami katasztrófa történik, ami miatt nem lehet senkit elküldeni, mert nem tehetnek róla, akkor ő mond le. Kicsit más a mentalitás, mint itt…


Anett

Amit nem értek még az állami cégekkel kapcsolatban, hogy például ezeket miért dobják/dobták ki:

- aranytojást tojó tyúk (pl: MOL)
- hungarikumok (pl: porcelángyárak, Tokaj Kereskedőház, Bábolna)
- jól menő édességgyárak (pl: Győri keksz, Szerencs)

Vagy más fogja húzni belőlük a hasznot (= nem éri meg eladni), vagy bezárják, és külföldön gyártanak tovább (= munkahely megszűnés, adó vesztés, erősen nacionalista vásárlók elvesztése).

Meg hogy miért nem maradhat állami cég a nem állami cégek mellett (gondolok itt például az OEP megszűnésére), ha igény van rá. Ha nincs igény, az rövid időn belül úgyis meglátszik, nem?

Szóval szerintem ezekben sem valami okosak a fejesek.

Anett

Haszprus, ezt le kell csapni, magas labda

ROTFL

Olthyer, Olthyer, Sajnos egyet kell értenem Anettel. Elég sok kérdésről hasonló a véleményünk. Ha jól tudom, akkor a Szerencsejáték ZRt-t pl nem adták még el, ami meglepő…


Tibi, De felmerült liberáliséknál még valamikor tavaly vagy tán tavalyelőtt, viszont abszolúte nem értem, hogy az miért lenne jó (azon kívül, hogy remekül el lehetne esni egy csomó bevételtől az államkasszában).

Ralesk, szétoffpolitziláljuk a témát
Igen emlékszem, hogy felmerült, azért csodálkozom, hogy még nem történt meg. Ha jól tudom milliárdokat termel, de az állam nem jó gazda..

Egy-két dolgot hozzátennék, lehet, hogy off lesz.

1. Szerencsejáték Zrt: a brutál nagy állami bevétel nem magának a cégnek a nyeresége, hanem a hatalmas adó/illeték/stb. amit befizet a kasszába, tehát kvázi privatizálás után sem lenne jelentős bevételkiesés, mert ezek a bevételek maradnának úgy is. Nem mondom, hogy privatizálják, de a kép így teljes.

2. MÁV Cargo privatizáció: úgy tudom (!), hogy ez az üzletág évi 1 milliárd nyereséget hozott, az eladási ár pedig 100 milliárd forint körül volt. Ez így üzletileg egy kifejezetten előnyös megállapodásnak tűnik, mivel 100 évnyi profitot tudtak egyszerre realizálni, amit fejlesztésre lehetne költeni, ami hosszú távon sokkal jobb lehet, mint az évi 1 milliárd. Persze kérdés, hogy mi lesz a 100 milliárddal…

3. Miért nem működik semmi, pl. a MÁV-nál: a gond tényleg a régi öreg csótányok betokozódása a rendszer minden szintjén, akik közül egyiknek sincs érdekében elmozdítani senkit ( lásd reformkísérlet, rosszak kirúgása, stb.), mert ezzel a saját kis stabil pozíciójukat veszélyeztetnék. Tulajdonképpen arról van szó, hogy nekik ez így tök jól megfelel, inkább behúzzák fülüket-farkukat. Ez amúgy magáncégeknél is előforduló példa, konkrétan egy korábbi munkahelyemen (állami cégből lett magántulajdon, elég nagy cég itthon) egy az egyben ez volt a helyzet…

4. A 3-as ponttal együtt sem hiszem, hogy olyan egyszerű a helyzet, mint azt sokan mondjátok! (pl. minden 2. egyetemista SIMÁN megcsinálná jobban) Természetesen azt gondolom, hogy jó szakemberekkel lehetne szép eredményeket elérni, de ne felejtsük el, hogy pl. ez a MÁV ügy azért vaskosan politikai buli is + 1000 olyan dolog lehet, amiről fogalmunk nincs (hogy pl. mit miért nem tesznek ésszerűbbé).


The GuNN, vélhetően így:

a) Alföldi nemjó igazgatónak mer túlfiatal és nincs tekintélye, referenciája.
b) MÁV igazgatóság nem jó mer túl öreg és tekintélyelvű, de én ha bemegyek 0 hozzáértéssel az utcáról akkor holnapra minden oké lesz mert fiatal és agilis vagyok.

Van ennek az észrevételnek némi létjogosultsága

Őőő kétségtelen. Ugyanakkor Alföldire kicsit visszatérve, vele nem az a baj, hogy fiatal, hanem az, hogy _szerintem_ nem a legmegfelelőbb személyislég egy Nemzeti élére több tulajdonsága miatt, ami részben annak köszönhető, hogy fiatal még ahhoz, hogy ilyen pozícióban legyen. (Véleményem szerint.) A MÁV vezetésével pedig nem az a baj, hogy mindenki öreg, hanem, hogy tipikusan a régi rendszer és a régi idők díszpéldányai maradtak ott akiknek viszont megint sajátos stílusuk van sajátos hozzáállással és szakértelemmel.

Kristóf, Ez a csúnya, hogy mindenben ott a politika, a felsőbb utasítások. Az ilyen utasító nagyokosokat kellene jól vízbe mártogatni, hagyják már dolgozni a szakembereket.

Továbbra is tartom, hogy egy egyetemista nem rosszabb a legtöbb állami céges fejesnél. Ezeknek sokszor vett diplomájuk van, de leginkább csak kapcsolataik, vagy pártállami múltjuk. Míg közben - kis túlzással - a takarítónőnek is kettő diploma kell, plusz két nyelv. Nem beszélve arról, hogy senki sem születik tapasztalatokkal.

A BME-n is így megy: nem csinálsz semmit, megmarad a helyed. Esetleg előre is lépsz, ha nem teszel keresztbe másnak. Ezt egyetemi dolgozó rokonom is így tapasztalja..

A Szerencsejáték Zrt 40%-os nyereményadót vizet minden nyert szelvény után. Azért az nem olyan rossz.

Cargo: most egyszerre tolhatnak el száz évnyi bevételt, hurrá. Kérdem, nem száz év múlva, hanem egy év múlva mi lesz? A hirtelen nagy bevétel ellenére még minding vonalakat akarnak bezárni, évi 1-2 milliárdos megtakarításra hivatkozva… Vicc.

----

Rájöttem a megoldásra: a civil kontroll hiányzik!

Jó példa a BKV és a VEKE kapcsolata. A VEKE a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület, aminek az elnöke a BKV valamelyik bizottságába is bekerült, olyan fasza csávó. Sajnos sok súlyt nem kap, de elvileg megvan a lehetősége.

Sokszor jól odamondanak a BKV-nak, ha hülyeséget akarnak csinálni. Tanulmányokat is írnak, talán olvastatok róluk, Indexen szokott lenni.

A VEKE elnöke amúgy fiatalabb, mint mi, és azért nem jelentkezett a közlekkarra, mert a nyílt napon egy tanár elvette a kedvét - leszidta az egyik jó ötletét, amit a BKV elfogadott.

Anett

Olthyer Ez a katasztrófaügyi miniszter kicsit visszás. Pont olyan mint az az alkalmazott akit az USÁban sok multi tart, akit bármi hiba esetén ki lehet hívni, nyílt színen 5 percet üvöltözni vele, majd kirúgni, hogy a vevő elégedett legyen. (nyilván többször használatos a munkatárs, értjük, ugye…)
Egyébként az elkúrtam-lemondok téma még mindig japánban megy legerősebben, ahol sok esetben mindjárt harakirit is elkövet a csődöt mondott munkatárs. Igen, komolyan. Igen, manapság.

mainframe, Olvastam, nem rég volt egy a hírekben is. Hát igen, itt sokan kihalnának. Az olasz is valami, legalább látszatmegoldást keres. Itthon még a látszatra sem adnak, nem? A felelősök mindig megússzák, de a kirúgással legalább elismernek valamit. Nem mintha nem sajnálnám pont szegény szerencsétleneket. :o Á, nem t'om, költözzünk lakatlan szigetre.

Anett

Olthyer Ha odaköltöznénk, nem lenne lakatlan. Érti a problémát, igaz, kollegina? (viccelek)


Haszprus, Szerintem azon már kár dolgozni, úgy se lesz soha jobb! Marad szar az egész Csak felesleges pénz kidobás az is


To every unit: stay on topic, i repeat, stay on topic

The GuNN Ott újítottak, s neked nem tetszett.

A józan ész népszerűségével van a baj főleg. Mármint azzal, hogy sok a hülye. Szó szerint buta emberek. Gyakorlatilag egy mozdonyvezető jobban tudná csinálni, mert legalább a tapasztalatai révén tudja, hogy mikkel lehet nagyobb szarba keveredni, mik a gondok, stb..

Ugye állami cégeknél tipikus gond, hogy 4 évente be kell pakolni a haverokat, meg ki kell termelni sürgősen a kampányravalót is. Egy permanensen nagy nyereségű szektorban ezzel nincs is gond (lsd. Szerencsejáték zRT), de amikor hasonlót akarnak eljátszani egy már amúgy is haldoklóban lévő céggel (BKV, MÁV, MALÉV..), akkor jönnek az ötletek, hogy adjuk el.

Eladni meg azért menő, mert akkor majd a köv. Ciklus eszi/issza meg a mocskát/levét a felelőtlen populizmus gyakorlásának. Ugye jó lenne nyerni a következő ciklusban is, de ha belegondolnak, hogy jaj, akkor a saját lábamat vágom a fa tövében, és inkább elvonulnak egy nyugodt városba polgármesternek, vagy vállalkoznak tovább.

És akkor vissza/tovább a MÁV-hoz. Had meséljek arról, hogy mi a baj azzal, amikor a bürokraták és egyéb prekarióták túltermelődnek. Van, hopsz(!), volt egy jól menő vaskohászati cége kishazánknak Dunaújvárosban. Ahova igazából orbitális faszság volt nehézipart telepíteni, de Sztálinnak biztos így jött ki a térképén a szivecske minta.
Tehát a semmi közepére valahogy el kell vinni a nyersanyagot, meg onnan el kell hozni. A Dunaferr a Dunán szállíttat uszályokkal, meg vasúton a MÁV Cargoval.
Mikor megjön a fenomenálisan ésszerű struktúrájú hálózaton végre a szerelvény a rácalmási állomásra (5 km-re a vasműtől), akkor ott át kell vennie valamilyen szabályok szerint valamiféle szervnek a szerelvényt. Majd ellenőriztetni kell. Ezt valamilyen hiteles embör teheti csak meg, aki általában nem ér rá.
Történt, hogy megjött a szén vagy koksz, ami ugye elég hasznos, ha vasat akarunk gyártani, de lényeg az, hogy ott rostokolt kb 40 órán át a rácalmási állomáson, mert nem mehet ki érte a dunaújvárosi mozdon, amíg át nem vették. A hiteles embörnek meg nem volt kocsija. Mikor a Dunaferr felajánlotta, hogy kiviszik, közölte, hogy nem lehet, hisz az már-már korrumpálásnak bizonyulna. Ez mondjuk érthető valamelyest, de igazából nem fontos.

Tehát ilyen minőségű a szolgáltatás. Ugye teherfuvarozásnál nem olyan problémás, ha pár órát késik egy szerelvény, de azért jó lenne, ha odaérne. Ezek után csoda, ha boldog, boldogtalan kamionoztat?

A személyszállítás pedig akkor működne jól, ha kivonnánk az emberi faktort. Ha a menetrendeket, vonalakat és mindenfélét ténylegesen a forgalomhoz igazítanák. Vajon miért késnek ennyit a vonatok? Azért, mert egy régi, elavult technológiájú hálózaton próbálják átpaszírozni őket. Miért van az, hogy néha konganak a szerelvények, néha meg a legyek is örülnek, ha jut nekik hely? Ilyenkor nem lehetne odabaszni még pár kocsit, ahogy azt a józan ész diktálná? Ha nem, miért nem? Lehessen. Lehessen előre venni hellyegyet, és akkor annyi helyet legalább biztosítsanak. Megveszed előre pár órával SMS-en, és egész jól be lehet saccolni.. mikor a Keletiben már alig fér fel a nép, akkor miért nem tolnak oda még egy kocsit? Pedig ott van raktáron.. Miért nem lehet venni jegyet autómatából? Miért nem lehet venni jegyet a kalauznál?

A hálózat adottságait megemlíteni is bátorság, nem hogy fejlesztéseket javasolni. Nem a vonalakat kéne bezárni, hanem megpróbálni kihasználni őket, hozzáigazítani az emberek országon belüli mozgásához… Esetleg bevinni a vasútállomást a városba, hogy ne a falu szélére kelljen kiballagni..

Aki járt Londonban az tudja, hogy a Temzén félig-meddig több pályaudvar is van. Mármint szó szerint, a vágányok a folyó felett a vasúti hídon vannak. Na és lehet, hogy teljesen széttagolt, kisebb társoságok által üzemeltetett vasúthálózatuk van, de működik.

Oh, lett vagy nyóc kilóbájt ez a sok faszság, elnézést..

Azért nagyon nehéz ám átalakítani valamilyen rendszert, ami a kapacitásának felső határain üzemel (!), 0-24, 24/7, azaz abszolút üzemszünet nélkül, visszaforgatható profitot nem (nagyon?) termel, viszont irgalmatlan embertömeget foglalkoztat, akiknek az érdekeit szakszervezet védi, a szabályok, leírások stb-k pedig nem számítógépen vannak, hanem gyakran papírokon szétszórva az egész országban, és beleégetve a dolgozók fejébe.

Nem azt mondom, hogy lehetetlen, de könnyen nehézségekbe ütközhet aki esetleg változtatni szeretne a bevett dolgokon. Ajánlom figyelmetekbe Kristóf-ből a négyes pontot.

Politikai ügy, mert az országos infrastruktúra fontos része (_lenne_). Eddig is az állam tartotta el, ergó eddig is mi tartottuk el, tehát meg kéne gondolnunk, hogy kell-e. Ha meg kell, akkor rá kéne döbbeni, hogy már beállt a hullamerevség, csak jó pár évig még szuszákoltuk, hogy hátha. Igen, nyilván ráfordítás szükséges. Pénz, idő, energia, akaraterő, stb.. és ha úgy döntünk, hogy kell nekünk vasút, akkor bele kell fektetni.

Nyilván szakszervezet, nyilván +1000 dolog, de legalább kezdjék el. Talán (talán?) ez a Cargo, START különválasztás valami jónak a legeleje, reméljük.

Olthyer,
A Szerencsejáték Zrt 40%-os nyereményadót vizet minden nyert szelvény után. Azért az nem olyan rossz.
Szerinted ha privatizálnák, akkor az új tulajnak nem kellene ezt befizetni? Pl. Erre is mondom, hogy sokan úgy vádaskodtok és ítéltek meg helyzetet, hogy egy csomó dologgal nem vagytok tisztában! (Ez most nem okoskodás vagy fikázás a részemről, de a példa is mutatja, hogy tény.)
Cargo: most egyszerre tolhatnak el száz évnyi bevételt, hurrá. Kérdem, nem száz év múlva, hanem egy év múlva mi lesz?
Ez megint kicsit demagógia. Hogyhogy mi lesz? Ahelyett, hogy meglenne a 2 * 1 milliárd bevétel, ott lesz 100 milliárd. Éppenhogy az évi 1 milliárdokkal nem lehet kezdeni semmi értelmeset (én mondjuk tudnék személy szerint ), 100 milliárddal viszont már nagyobb akciókat lehet csinálni. Továbbra is azt mondom: nem állítom, hogy jó helyre megy a pénz, de ÜZLETILEG ez egy nagyon jó lépés volt szerintem.

Más: nem vagyok beépített politikus!

ui: ajánlom a MÁV - Megint Állunk Vazze blogot, sok érdekes jelenséget olvashattok a MÁV kapcsán, szerintem az ilyen apróságokkal kellene kezdeni a rendrakást (pl. legyen fűtés a vonaton, ha késik a vonat annak legyen felelőse és következménye, stb.)

A Cargo eladásá szerintem teljesen jogos, mivel Mo.-n már (ha jól tudom) minden olyan cég végezhet teher- és személyszállítást, aki megfizeti a pályahasználati díjat, ebből következik, hogy erős verseny alakulhat ki, amelyben a MÁV Cargo igencsak alul maradna.

Kristóf, Például kivinnék. Államok közötti ügyeskedéssel elég sok pénzt lehet nyerni. Én például külföldre bejegyzett cégtől szerzek cd-ket, dvd-ket, festékpatronokat, és pimaszul olcsók, mert valahogy megoldják az adózást… Én sem vagyok - közel sem - politikus, sem közgazdász, de azért mind tudjuk, hogy a gazdaság ügyesen befeketíthető/beszürkíthető.

ScoobyZoli, Miért maradna alul? Mert nem viszik jól a céget, és itt visszatérünk oda, ahonnan elindultunk.

Anett

Olthyer, úgy látom nem volt érthető, amit írtam. Nem a Szerencsejáték Rt NYERESÉGADÓJA a nagy bevétel (amit igen, ki lehetne vinni akár), hanem az az adó/illeték (nem tudom pontosan a nevét), amit az ilyen jellegű tevékenységből származó forgalom után KÖTELEZŐEN be kell fizetni a kasszába. Tehát ennek az elsunnyogására nincs elvi lehetőség sem (elvileg ). Nagyságrendileg a kivihető nyereség kb 1 milliárd, a kötelezően befizetendő rész pedig kb 50 milliárd…

Kristóf, Jó, jó. De akkor sem értem, miért kell gyakorlatilag mindent eladni. /me makacs.

Eladás: az ilyen nagy összegeket szerintem tipikusan nem egyben kérik, mert lehetetlenség. Hanem akár több tíz év alatt. Példa, mobil koncessziók: 15 év alatt fizetik ki a ~ 20 milliárdot az államnak.

Uff.

Anett

Olthyer:
Miért maradna alul? Mert nem viszik jól a céget…
Igen, valóban komoly problémák vannak az irányítással, nem valami fényes a géppark, és ahogy Ti is említettétek, sok dilettáns ül a vezetői székekben.
Amúgy valaki utazott már a GYESEV vonatain? Érdekelne, hogy ott milyen a szolgáltatás a MÁVhoz képest.

AZ lenne az igazi, ha a MÁV a személyszállítási üzletágát adná el, de nincs olyan idióta cég, aki hajlandó lenne ilyen lépésre(sajnos).

Egyébként csak úgy megjegyzem, hogy a Budapest-Győr vonalon úgy kb 2 hónapja a régi mozdony és vagon parkot lecserélték Talent-ekre illetve a minőségileg egy fokkal jobb Euregio vonatokat vonták be a belföldi személyszállításba. Nem értek hozzá… Csupán személyes tapasztalat, mivel sokat járok vonattal Győrbe.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden jól működik… Sőt…

Sokat járok GySEV-vel, a mozdonyokon kívül ugyan nem sok gépet cseréltek, de azért ez egy külföldi cég, persze,hogy jobban működik. Egyetlen vágányuk fut mind Győr, mind Szombathely irányába, ettől függetlenül késések, fennakadások nélkül oldanak meg mindent. Az állomások rendben vannak, nem zárnak be semmit, sőt, fejlesztenek, villamosítanak ott, ahol még nincs. Ebből kitűnik, hogy hosszú távra terveznek.
JA, és a kallerek normálisak, nem zaklatják a diákot. Iskolapélda. Lehetne.

bikerrr, Épp most olvastam a GySEV oldalán (ugye hivatalos közlemény), hogy az ő vonalaikon az ónos eső és a havazás az utóbbi napokban nem okozott fennakadásokat. A MÁV oldalán pedig nagy betűkkel hirdetik, hogy országszerte fennakadások voltak és továbbra is várhatók a csapadék miatt. Erről ennyit… Nyilván előbbi cégnek jóval kevesebb vasúti pályát és váltót kell ilyenkor karban tartania, de én sem iszom meg egy buli alatt 3 üveg whisky-t, mert egyszerűen nem bírom és kidőlök tőle, meg nem is lenne rá pénzem. Valahogy a MÁV is így van a vonalaival…

Olthyer, az állam se fizet egyben, ha megteheti. Na és igazából miért ne tehetné? :o

Olthyer, ez így van. A szar adórendszer miatt ki lehet vinni egy rahedli pénzt. Illetve nem csak az adórendszer miatt, hanem azért, mert ez a lényege a gazdasági kolonizációnak. A tőke támad, nem a tankok. Az állam megtehette volna, hogy nem külföldre adja el, tudtommal. (Nem lenne protekcionizmus, mivel egy külföldi cég leányvállalata megvehette volna. De nem vagyok se közgazdász, se adójogász, se nemzetközi/EU-jog szakértő.)

Persze azzal, hogy bejön egy külföldi cég, illetve azzal, hogy egy állami cég magánkézbe kerül nem feltétlenül jár rosszul a lakosság. Főleg rövidtávon szokott a dolognak előnyös oldala lenni, mert hacsak nem egy olyan cég vette meg, ami el akarta amúgy is sorvasztani a vásárolt vállalatot, akkor valószínűleg fejleszteni fog és ez jó a népnek. Hosszútávon meg még nem tudjuk, hogy mi lesz, mert még csak most kezd körvonalzódni a globalizáció teljes valójában, meg a hatásai. Ha a tőke úgy gondolja, hogy elmegy, akkor az dolgozóknak elég kellemetlen, de egy stratégiailag fontos ágazatban, mint mondjuk a vasút, ilyenkor az államnak kell(en) közbelépnie, és visszavenni és fenttartani, akár veszteségesen is. (Nyilván, ha azért lesz veszteséges, mert mondjuk feltalálják a teleportot, akkor meg már nem stratégiai.)

Pas, A részletben fizetés arra akart vonatkozni, hogy nem igaz az, hogy a Cargo eladásával hirtelen nyertünk 100 milliárdot fejlesztésre. (Vonatkozó részletek itt: Kristóf, Kristóf.)


Amúgy elég lenne visszamondani a kormányzati negyedet és a MÁV-nak adni. Vannak még ilyen okos átcsoportosítási ötleteim. ;P


Nekem ugyan nem fáj, ha nem egyben mozog a pénz. Viszont ha a részletfizetés itt is olyan mértékű, mint a mobil koncessziós éves díjak (15 év alatt fizetik ki a ~20 milliárdot az államnak), akkor igenis megérte volna megtartani a Cargot.

Az a bajom, hogy nagyon sok olyanról hallok, hogy megveszik és bezárják, kiviszik. Jó az nekünk? Másrészt védekező ragaszkodás, ami belőlem ömlik. A hungarikumok esetében szerintem nagyon is érthető, hogy miért akarom itt tartani őket.

Példákat is hoztam fel, amik szerintem komoly bűnei az államvezetésnek (Olthyer). Eddig Tibitől kaptam megerősítést ebbéli hitemben. Jó ötlet a visszavevés, de hogyan? Tudtommal nem lehet visszavenni, amit elkótyavetyéltek…

Pas, Olthyer, ezen a vonalon a gondolatom az, hogy amit a MÁV áruszállítási része megtermelt, azt a veszteséges személyszállításba a cég maga könnyen be tudja forgatni (ha akarja), ill. ha több cégről lenne szó, de állami tulajdonban, akkor dettó. Na most két különálló, privatizált, egymástól független cég nem fog egymásnak csak úgy pénzt adni.

Szóval így, ha lehet, az amúgy is veszteséges személyszállítást még nehezebb támogatni, ergo még jobban növekednek az árak, még kevesebben tehetik meg, hogy használják, még kevesebb bevétel…

Szóval ha az azonnali fejlesztésre nem is, de egyébként nagyon is jó az az 1 milliárd forintot tojó tyúk. MALÉV, Budapest Airport szintúgy. Sok pénzt hozott, olcsón adták el, most nem hoz semmit (egy kis adót, de itthon az a menő, hogy nagycégek nem fizetnek sokat), hasznot kiviszik, stb.

Ralesk, NAGYON egyetértek. Azt hittem, egyértelmű, hogy ezt - is - gondolom.


Most a MÁV a nyomdáját akarjak eladni. Persze, közbeszerzésre majd olcsóbb lesz a jegypapír… Hát nem azért hozták létre és üzemeltetik, hogy spóroljanak (olcsóbban állítsanak elő) vele?

43) Teszt Ubul (nem regisztrált)
Olthyer,
A részletben fizetés arra akart vonatkozni, hogy nem igaz az, hogy a Cargo eladásával hirtelen nyertünk 100 milliárdot fejlesztésre.
Pedig igaz: Az új tulajdonos a szerződés aláírása után kezdi meg a 102,5 milliárd forint folyósítását, amely teljes egészében a MÁV büdzséjébe kerül. (Miért ír le valaki tényként olyan dolgot, amiről nyilvánvalóan nincs információja, ezt sosem fogom megérteni.)

Elkelt a magyar vasúttársaság legnagyobb üzletrésze, a MÁV Cargo

Teszt Ubul nem az volt a kérdés, hogy oda kerül-e és mikor kezdi el folyósítani a 100-ast az új tulajdonos (Rail Cargo Austria - Home - osztrák ÁLLAMI cég…) hanem az hogy mikor fejezi be?!

Összességében nem igaz az, hogy az állami cégek rosszul működnének, lásd még Die Bahn [DB] - Startseite Reiseportal: Auskunft, Fahrkarten, OnlineTicket, Urlaubsideen és Home - Post.at és a többi, hanem inkább az, hogy sok a szar magyar állami cég.

Ubulnak igaza van abban, hogy azt kellett volna írnom, hogy nem feltétlenül igaz az, hogy egyben fizetnek.


Olthyer igazolja, hogy én vélem így, nem tényént akartam közölni. Alátámasztást még nem találtam a weben arra vonatkozólag, hogy hány évig fizetik az árát. (Ha valaki talál, ne tartsa magában!) Viszont öt éven át évi 43,5 milliárdot költenek a fejlesztésére, ami szép dolog.
Hozzászólásod:


Nem vagy bejelentkezve, de...

A)
hozzászólhatsz regisztrálatlanul...

B)
ha regisztrálva vagy, bejelentkezhetsz...