60
Ezek ötletek, nem kell velük egyetérteni, vagy azonolsulni, a teljesség igénye nélkül íródtak, és hiszem hogy ezek bevezetésével egy jobb világot tudhatnánk magunk körül. De legalábbis egy jobb országot. Folyamatosan updatelődni fog, ahogy jutnak eszembe új dolgok, vagy megtapasztalok új élethelyzeteket amik ihletnek egy-egy új szabálykezdeményt.
- Aki nem képes az állattartás alapvető kritériumainak eleget tenni, annak nem szabad engedélyezni hogy állata legyen. Gondolok itt arra az apróságra is, hogy takarítsanak az utcán az állatuk után (igen, ma sikerült belelépnem). Ha meg lusták rá, ne legyen kutyájuk. Én nem takarítanék egy ló után, ezért is nincs nekem. Ilyen egyszerű. De hozzátartoznak ehhez a témakörhöz a helyes póráz ill. szájkosárhasználat, és/vagy idomítás. Meg minden amit egy háziállat igényelhet. Akármennyire is úgy tűnik, az állathoz való jog nem default. (Ha nagyon nem megy más, tartson csigát!)
- Aki egy Európai mércén vett minimum alatt marad személyes higiéniáját és/vagy öltözékét tekintve, az ne vehessen részt tömegközlekedésben, illetve ne mehessen be bizonyos helyekre. Erre már elvileg van szabály, csak senki nem tartatja be. Cél, hogy ne kelljen undorodva közlekedni nap mint nap. Attól hogy közlegelő, ne kelljen már vegyvédelmi cucc hogy biztonságban érezzem magam, légyszilégyszi.
- Kössék egy intelligencia- és valamiféle pszichológiai teszthez hogy ki, és milyen körülmények között vállalhat gyereket. Szintén nem ártana egy környezettanulmány minden kétes családhoz, bár ennek a kivitelezhetősége erősen kérdéses. (A nyomorgó családok ne vállalhassanak n+1 gyereket, ha nyilvánvaló hogy még magukat sem tudják rendesen fenntartani.) Ugyanúgy ahogy az állattartásra, a gyerekvállalásra sem alkalmas mindenki, még ha első látásra úgy is tűnik. Érdekes trükk, a szenvedélybetegeknél alkalmazzák: vesz egy növényt, és ha 1 évig életben marad, vesz egy állatot. Ha az is életben marad 1 évig, (és jól kijönnek) akkor belebonyolódhat egy komolyabb emberi kapcsolatba. És ez szerintem szentigaz.
- A dohányosok csak és kizárólag otthon dohányozhassanak, méghozzá oldják meg hogy ezzel se zavarják a szomszédot (szellőzők), felettük lakót (erkély), akárkit. Az ő függősége miatt másnak hadd ne kelljen füstöt nyelnie. Második körben nyugodtan be lehetne tiltani a cigit úgy ahogy van. Teljesen köztudottan káros, és függőséget alakít ki. Akkor miért is kapható minden trafikban? Más tészta egy alkalmas helyen időnként elszívott szivar vagy (vízi)pipa. Érdekes módon ezutóbbiak élvezői nem érzik úgy hogy megállás nélkül füstölniük kell.
- Tovább a függőségek útján: alkohol. Legyen maximalizálva minden embernek egy havi adag amennyit fogyaszthat. Ha neki heppje a betonrészegség, akkor megihatja egyben, de arra a hónapra nincs több. Aki tud kulturáltan inni, annak elég lesz annyi is, amennyi még nem káros, és nem tesz függővé sem. Elég az IHB életstílusból, és az utcán történő hányáskerülgetésből. Ennek az országnak baromira nincs szüksége több egész nap ködös elmével vegetáló alkeszre.
- A szórólapot egy az egyben tiltsák mint hirdetési formát. Százalékosan tekintve ez hozza a legkevesebb ügyfelet a hirdetőnek, és az internet korában már egyébként is erősen túlhaladott. Környezetkárosító hatása (kivágott fák-> szemétben úszó város) pedig igen súlyos. Tudom, újrapapírból csinálják. De az is fa volt valamikor, illetve az újrapapírra is lehetne értelmes dolgot nyomtatni.
- Az autósok kihágásait büntessék sokkal radikálisabban. Gondolok itt olyanra, hogy tilosban parkolás. Na, ez járjon automatice elvontatással, plusz jegyezzék meg az illetőt, és mondjuk az 5. után ugrik a jogsija. (Ehhez mondjuk ildomos lenne a fizetős parkolók számát mérsékelni, az azt kezelő cég amúgy is kb. határos a bűnözéssel.) A durva kihágások, mint a nem jelzésértékű gyorshajtás (értsd: 50 helyett 90-100 az durva, 60 még lehet egy pillanatnyi elmezavar), vagy a piroson áthajtás, eredményezzék a jogsi elvesztését. Büntetőpont, meg pártízezres bírság már nem állít meg itthon senkit, vegyék már észre. (Arról nem is beszélve, hogy a bikanyakú sötétítettüveges
vállalkozó
majd egy toszt fog bármit is befizetni...) A közlekedési kultúra is a béka segge alatt van nálunk, erre én az egyetlen gyors és kivitelezhető megoldásnak azt látom, hogy amit amúgy a közúti etikett diktálna, tegyék kötelezővé új KRESZ-szabályokkal. - Mérjék a járművek zajszennyezését. Miért van, hogy még egy relatíve zöldövezeti, kertvárosi részben is folyamatosan a Hungaroringen érzem magam, annyian tépetik a közutakon a halálba tuningolt és/vagy szériában hangos autójukat/motorjukat/quadjukat? (ami, hozzáteszem durva gyorshajtás is, úgyhogy...) Ami ilyen kibaszott zajos, azt csak versenyen, pályán, isten háta mögött lehessen használni, és ne az én ajtóm előtt plz.
- No, ez már tényleg hozzáállásbeli defekt, és mint olyan, javíthatatlan, de azért idesírom: ahol nincs ezerévek óta becsontosodva a sorbanállás intézménye (megszoktuk pl. közértben, bankban, stb.), ott mi a 'szért állnak be az ember elé pofátlanul? Legjobb példa a járműre várakozás. Ott állok fél órája, és amikor befut végre, a lendületből érkező fiatal versenyző besorol elém, és feltolakszik. Mit hisznek akik beállnak elém? (van hogy kisebb tömegek teszik) Én krumpliért állok ott sorba? Megint az itthoni mentalitás figyel be szerintem (amit lehet érezni a boltokban, a közutakon, és így tovább...), amit meg kéne változtatni, és minden drasztikusan jobb lenne. Komolyan. Minden.
Egyelőre ennyi. A lista 2007.05.03.-án frissült utoljára.