A józan ész népszerűségével van a baj főleg. Mármint azzal, hogy sok a hülye. Szó szerint buta emberek. Gyakorlatilag egy mozdonyvezető jobban tudná csinálni, mert legalább a tapasztalatai révén tudja, hogy mikkel lehet nagyobb szarba keveredni, mik a gondok, stb..
Ugye állami cégeknél tipikus gond, hogy 4 évente be kell pakolni a haverokat, meg ki kell termelni sürgősen a kampányravalót is. Egy permanensen nagy nyereségű szektorban ezzel nincs is gond (lsd. Szerencsejáték zRT), de amikor hasonlót akarnak eljátszani egy már amúgy is haldoklóban lévő céggel (BKV, MÁV, MALÉV..), akkor jönnek az ötletek, hogy adjuk el.
Eladni meg azért menő, mert akkor majd a köv. Ciklus eszi/issza meg a mocskát/levét a felelőtlen populizmus gyakorlásának. Ugye jó lenne nyerni a következő ciklusban is, de ha belegondolnak, hogy jaj, akkor a saját lábamat vágom a fa tövében, és inkább elvonulnak egy nyugodt városba polgármesternek, vagy vállalkoznak
tovább.
És akkor vissza/tovább a MÁV-hoz. Had meséljek arról, hogy mi a baj azzal, amikor a bürokraták és egyéb prekarióták túltermelődnek. Van, hopsz(!), volt egy jól menő vaskohászati cége kishazánknak Dunaújvárosban. Ahova igazából orbitális faszság volt nehézipart telepíteni, de Sztálinnak biztos így jött ki a térképén a szivecske minta.
Tehát a semmi közepére valahogy el kell vinni a nyersanyagot, meg onnan el kell hozni. A Dunaferr a Dunán szállíttat uszályokkal, meg vasúton a MÁV Cargoval.
Mikor megjön a fenomenálisan ésszerű
struktúrájú hálózaton végre a szerelvény a rácalmási állomásra (5 km-re a vasműtől), akkor ott át kell vennie valamilyen szabályok szerint valamiféle szervnek a szerelvényt. Majd ellenőriztetni kell. Ezt valamilyen hiteles embör teheti csak meg, aki általában nem ér rá.
Történt, hogy megjött a szén vagy koksz, ami ugye elég hasznos, ha vasat akarunk gyártani, de lényeg az, hogy ott rostokolt kb 40 órán át a rácalmási állomáson, mert nem mehet ki érte a dunaújvárosi mozdon, amíg át nem vették. A hiteles embörnek meg nem volt kocsija. Mikor a Dunaferr felajánlotta, hogy kiviszik, közölte, hogy nem lehet, hisz az már-már korrumpálásnak bizonyulna. Ez mondjuk érthető valamelyest, de igazából nem fontos.
Tehát ilyen minőségű a szolgáltatás. Ugye teherfuvarozásnál nem olyan problémás, ha pár órát késik egy szerelvény, de azért jó lenne, ha odaérne. Ezek után csoda, ha boldog, boldogtalan kamionoztat?
A személyszállítás pedig akkor működne jól, ha kivonnánk az emberi faktort. Ha a menetrendeket, vonalakat és mindenfélét ténylegesen a forgalomhoz igazítanák. Vajon miért késnek ennyit a vonatok? Azért, mert egy régi, elavult technológiájú hálózaton próbálják átpaszírozni őket. Miért van az, hogy néha konganak a szerelvények, néha meg a legyek is örülnek, ha jut nekik hely? Ilyenkor nem lehetne odabaszni még pár kocsit, ahogy azt a józan ész diktálná? Ha nem, miért nem? Lehessen. Lehessen előre venni hellyegyet, és akkor annyi helyet legalább biztosítsanak. Megveszed előre pár órával SMS-en, és egész jól be lehet saccolni.. mikor a Keletiben már alig fér fel a nép, akkor miért nem tolnak oda még egy kocsit? Pedig ott van raktáron
.. Miért nem lehet venni jegyet autómatából? Miért nem lehet venni jegyet a kalauznál?
A hálózat adottságait
megemlíteni is bátorság, nem hogy fejlesztéseket javasolni. Nem a vonalakat kéne bezárni, hanem megpróbálni kihasználni őket, hozzáigazítani az emberek országon belüli mozgásához… Esetleg bevinni a vasútállomást a városba, hogy ne a falu szélére kelljen kiballagni..
Aki járt Londonban az tudja, hogy a Temzén félig-meddig több pályaudvar is van. Mármint szó szerint, a vágányok a folyó felett a vasúti hídon vannak. Na és lehet, hogy teljesen széttagolt, kisebb társoságok által üzemeltetett vasúthálózatuk van, de működik.
Oh, lett vagy nyóc kilóbájt ez a sok faszság, elnézést..