sport - 2007 július - 6 megfelelő bejegyzés

Mutass mindent

Jelöld be, hogy főbb mely kategóriákat akarod olvasni, vagy ha csak egyet: kattints a nevére.


mindet
jan
feb
már
ápr
máj
jún
júl
aug
sze
okt
nov
dec
2024
-
-
-
-
-
-
-
-
2023
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2017
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2016
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2014
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2013
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2011
-
-
-
-
-
-
-
-
2005
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2004
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2003
-
-
-
-
-
-
-
-
Haszprus

Kolosy, Istenhegyi, XTR

©   Haszprus   |   barátok bringa

Délutánra egész jó idő kerekedett, úgyhogy le akartam tesztelni éles bevetésen a kontakt lencsét. Ami egyébként egész tűrhetően szuperál már, kb. 13-tól 20-ig benn is volt. Szóval a Dunaparton a Margit-hídi átjárónál tökvéletlenül na kibe botlottam bele? Bizony, a nyolcadik utasba, aki nem más, mint xtr, a rejtőzködőművész, ezúttal országútin (Olyat is mondhatnék hogy egykori internews-szerző, stb.) Kicsit dumáltunk. Például arról, hogy kevés a blogkontent mostanság. (A beszélgetés többi része a privacy homályába vész.)

Eredetileg a HHH-re gondoltam feltekerni tisztán edzés gyanánt, de a Kolosy tértől fölfelé a Szépvölgyi úton olyan rohadt dugó volt, hogy inkább kihagytam. Egyébként a Budafoki úton is dugó volt, állt az egész, és noha sosem szoktam járdázni de most kivételesen inkább felmentem, mert az autók nem hagytak helyet maguk mellett rendkívüli szomorúságomra. Mindegy, visszajöttem, aztán a Móricztól feltekertem az Istenhegyi úton pont addig mint éjjel. Nem volt egyszerű, de megcsináltam, aztán ledöngettem fékezve 50-nel (beláthatatlan kanyarok ugye). Jó volt.

tekerési idő 1:27
megtett út 25,92 km
átlagsebesség 17,8 km/h
max sebesség 51,9 km/h
2006.09.01. óta 1466+ km*

* azért 1466+ mert valszeg legalább egy utat elfelejtettem iktatni, továbbá a km-óra teljesen megbízhatatlanul működik, télen nem mért semmit, és pl. éjszaka is a teljes lefeléútból 2 percet érzékelt csak. Cateye Micro Wireless rulez.

Haszprus

Istenhegyi egyben

©   Haszprus   |   bringa

Na jó ez nem teljesen igaz. Viszont tegnap éjjel (0 óra körül) elindultam itthonról egy kis edzés jellegű útra, és csak a piros lámpáknál álltam meg, nettó 33 perc kerékforgással fenn is voltam a fogas Gyöngyvirág út nevű megállójánál, az Istenhegyi úton, ahol időnként fel szoktunk szállni. A nettó 33 perc ugye azt jelenti hogy ehhez hozzájön valamennyi idő, ameddig a pirosaknál álltam (mondjuk 5 perc). Ez nem rossz teljesítmény, tekintve hogy elvileg nem különösebben vagyok kondiban, örültem is magamnak. Feljebb nem volt kedvem menni, mert ott asszem teljes útlezárásos útfelújítás van. Lefelé viszont halál volt, ugyanazt az utat tettem meg, hát majd' lefagyott a kezem. 18 fokban indultam el, nemtom hány fokban értem haza, volt rajtam egy rövid meg egy hosszúujjú bringás felső, hosszúujjú kesztyű, de esküszöm sokkal rosszabb volt mint a legzordabb téli fagyokban tekerni Vacogtam.

A fejlődésre a magyarázat egyébként valszeg az lehet hogy a HHH-ra felmenni sokkal nagyobb kitartást igényel, valamint némileg kisebb sebességbe kapcsoltam mint amilyenben tavaly szoktam menni, így gyors kifulladás helyett kényelmesen feltekerésztem.

Haszprus

Solymár 4

©   Haszprus   |   12e barátok bringa hármashatár hegy solymár

Solymár jó hely, eljutni oda jóság*. Tegnap Gabival tettünk egy körutat a Hármashatár-hegy csúcsán keresztül. Tudtátok hogy a HHH-en illetve Budapest külső részein működik egy csomó kút? Az ember kicsit megmoshatja a kezét, arcát, újratöltheti a kulacsát, meg ilyenek, ami elég jól tud jönni 30 fokban napsütésben (a napon lévő hőmérőnk az ablakban 45 fokot mutatott reggel 8-kor). Vérmadár (héja) ezúttal nem volt. Az út sokkal lájtosabbnak tűnt, mint csütörtökön, igaz, rövidebb is volt egy picit, de jobban bírtam a strapát, nem remegett a lábam (annyira), valszeg visszatért belém az erő, és a vízmosások ill. kövek miatt is kevesebb problémám akadt. Mondjuk így is 6,5 órát elszórakoztunk, de ebben benne volt egy sajtos-tejfölös lángos is

* Az egyetlen probléma, hogy az Alsó-jegenye-völgyben irdatlan méretű civilizálás indult meg, mindenféle építkezés formájában. A patakon átvezető hidakkal még nincs gond, mert az kell. De támfalak, korlátok, elterelő kerítések és hasonlók garmadáját építik most arrafelé, ami szerintem jelentősen lecsökkenti a hely élvezeti értékét. Hamarosan gondolom az ösvényre aszfaltot öntenek és felfestik a sávokat is… Miért kell azt a maradék kevés természeti értékünket is eltűntetni?

Haszprus

Teló dráma x

©   Haszprus   |   bringa telódráma

Szóval most hogy a telóm túl van egy olajcserén és még mindig olyan szar mint az atom, hamarosan le fogom cserélni. Nem megyek bele hogy milyenre - valamilyenre. Ez még hosszas mérlegelés tárgya, mert részben el is ment már a kedvem az erdei durvulásoktól, és az sem teljesen tiszta számomra hogy ennek vajon egyedüli oka a mozgáskorlátozott teló, vagy egyébként is ráuntam. Ez egy elég erős tényező ugyanis abban, hogy mennyit kéne költeni az utódra.

Haszprus

Solymár 3

©   Haszprus   |   350d art barátok bringa fotózás hármashatár hegy hűvösvölgy solymár

Tegnap nyomtunk Tibivel meg Orcával egy túrát, négy alternatívából végülis a második legnehezebbet választottuk, így jártunk Hűvösvölgyben, az Árpád-kilátónál, a Hármashatár-hegy oldalában, a Virágos-nyeregnél, végül Solymáron az Alsó-jegenye-völgyben (majd pedig vissza). A km órám időnként kihagy (fogalmam sincs miért, tegnap cseréltem benne elemet), úgyhogy ezek nem teljesen pontos adatok, hanem egy alsó becslés: 3:02 tekerési idő, 45,52 km, 14,9 km/h-s átlag, 44,8 km/h max. Elég rendesen lefárasztott, főleg hogy már nagyon rég tettem hosszabb utat.

* not!

Montana

Biciklizés Hollandiában

©   Montana   |   bringa hollandia külföld

A legutóbbi biciklis témához írt kommentekből ollózok. (Az volt a kérdés, hogy itt hogy állnak az emberek a biciklizéshez illetve az időjáráshoz.)

Az égiek itt nem igazán kedveznek a fedetlen közlekedésnek, egyrészt a szél, másrészt a sok eső miatt. Most éppen 8 napja minden nap esik, és a következő hat napban sem lesz ez másképp. (Utána se, de azt még nem írja az időjárásjelentés.) Emellé 12-19 fokos nappalok vannak, pedig itt is június vége van. De azt kell mondjam, a rossz idő nem gátolja meg a hollandokat abban, hogy biciklizzenek ugyanúgy, mint normális időben.
Persze van mindenféle vízhatlan ruha: Legjobb a teljes testet fedő, oldalt patentos overall, az alatt tuti nem ázol meg. Második leghatékonyabb a leszarom tabletta: Szoknyában, zokni nélkül, esetleg a fejen valami nejlon fityulával járnak a legtöbben, kit érdekel, hogy esik-e. Esernyővel is szoktak próbálkozni, de azt könnyen kifordítja a szél.

De akkor vajon miért ennyire népszerű mégis a kerékpár?

Biztonságos, egyrészt mert van rendes bicikliút-hálózat, lehet tudni, hogy akárhová mész, nem kell kétsávosnál nagyobb utat lámpa nélkül kereztezned. Amint azt Balage említette,

Hollandiában kéremszépen 6000km kerékpárút van, a leghosszabb pedig 230km (Elfstedenroute).

Mindez 41.528 km² -en, aminek 18,41% -a víz. Másrészt mert az autós nem fog fellökni, ugyanis betartja a szabályokat. Egy átlag holland nem tudja elképzelni, hogy egy szabályt megszegjen, és felháborodik, ha más megteszi. Pl. Hiába ül a buszon a legelső ülésen, és hiába nem száll fel senki elöl, akkor is a hátsó ajtónál száll le, mert az van kiírva. És persze kiszámíthatóan közlekedik: nem parkol tilosban vagy kerékpárúton, nem megy át a piroson, nem megy gyorsabban a megengedettnél. (Viszont ha mégis megtenné, nem csak szégyenében süllyedne el, de rommá is büntetik.) Hozzájön még, hogy autós-biciklis baleset esetén 99%, hogy az autóst büntetik meg. Emiatt egyrészt autóval baromira kell vigyázni, másrészt sokan ész nélkül bicikliznek. Nem kell körülnézni, hisz elsőbbségem van.

Nagyon sok kiegészítő kapható, amitől könnyebb az élet két keréken. Vehetsz mindenféle táskát, amivel akár nagybevásárolni is lehet, és ha kinnhagyod a biciklin, nem viszik el. (A táskát. a biciklit de, ha nem zárod le. Nem nagyon lopnak errefelé semmit, de biciklit, azt nagyon.) Számtalan féle biztonságos gyerekülés van, így az se gond ha a kölyköket is viszed. Külön lámpa van mindenhol, ami a te sebességedre van beállítva, előremehetsz a piros lámpánál, és erre külön felfestés is van. A benzinkúton van külön bicikliszelepes kompresszor. Egyszóval egy csomó olyan körülményre fel vannak készülve, amiről otthon álmodni sem merünk.

Kényelmes, mert a legnagyobb emelkedők a gátak és a hidak, illetve itt nálunk az autópálya fölötti híd. Jellemző, hogy a faluból, ahol lakom, kétféleképp lehet bejutni a városba: biciklivel és autópályán. 10 km alatt nem nagyon ülnek autóba. Az emberek, főleg az idősebbek sokkal jobb kondiban vannak, mint egy hasonló korú magyar. (A fiatalok viszont kövérebbek! )

Miért jó még biciklizni? Nem kell buszra várni vagy parkolódíjat fizetni. (Meg buszjegyet venni és parkolót keresni se.) Útiköltség-térítést akkor is kaphatsz, ha biciklivel kvázi nincs útiköltséged. (Nyilván kell költeni egy kerékpárra is, de nem lehet megmondani, hogy egy oda-vissza út mennyibe kerül.) Sőt, van olyan cég, ahol x idő után jár céges bicikli. Egy jó láncvédő, és már öltönyben is tekerhetsz, szóval nyakkendős munkahelyre is simán járnak bringával. Nem az a presztízs, hogy milyen Audival jársz -mert az van minden jöttmentnek- hanem, hogy van-e 2500 euros biciklid. Kényelmes mert nincsenek nagy emelkedők, mert van hova lezárni, a munkahelyeden van lehetőség lemosakodni, ha úgy adódik. Amíg az asszony vásárol, lehet sörözni, ez fontos szempont. Itt vidéken nincs éjszaki tömegközlekedés, ezért bulizni is érdemes biciklivel menni. (Taxi jó drága.)

És hogy miért alakult így? Ha valahol, akkor itt muszáj volt alternatívát találni az autóra: kicsi ország, sok ember, vagyis kevés a hely az utakon és a parkolókban is. Az ország környezetvédelmi stratégiája pedig azon alapul, hogy legalább arra vigyázzunk, amit eddig nem sikerült tönkrevágni, emiatt is fontos hogy ne füstöljön boldog-boldogtalan. Plusz képzeld el Budapest levegőjét Amszterdam levegőjének páratartalmával. Kézenfekvő megoldás: 16 millió ember, 16 millió kerékpár.

Maradt még indok az autó mellett? Képzeld el, hogy elindulsz hétvégén kirándulni, és eszedbe sem jut megnézni előtte, van-e arra bicikliút. Mert biztos hogy van, és úgy ki van táblázva, hogy nincs szükség térképre. Vagy ha mégis, akkor az rajta van a táblán.

A németek a 2. világháborúban porig bombázták (többek között) Rotterdamot, lakónegyedestül-mindenestül. De a hollandok nem ezt sérelmezik máig, hanem hogy hadizsákmányként elvitték az összes biciklit, amit találtak. Állítólag tavaly a foci eb-n a holland szurkolók el-elkötöttek néhány német bringát, és a helyére tettek egy táblát: Visszaszereztük!

Upd: Youtube: lol
Arról van szó, hogy mekkora problémát okoz a rengeteg kerékpár nap mint nap, kezelhetetlen dugókat, meg minden. És micsoda borzasztó, hogy akinek nincs megszokott helye egy biciklitárolóban, annak már nem is jut, és kénytelen az utcán, tilosban parkoltatni a bringáját. Amit utána persze elszállítanak, ha nem sokáig nincs gazdája. És hogy nagyon kell vigyázni, mert ha csak úgy otthagyod valahol, akkor lehet, hogy ellopják előled. Az egyik komment vicces volt, kb: Most három zárral van ugyanaz, mint ötven éve zár nélkül.